Omdat Bas Heijne een column had geschreven over de verkleutering van het nieuws werd er afgelopen dinsdag een debat georganiseerd over ‘de kerntaken van de journalistiek’. In de foyer van een Hilversumse studio zaten de hoofredacteuren van NRC Handelsblad, de Volkskrant, het NOS journaal en gastheer RTL Nieuws naast elkaar op een podium. Bij een van hen stond een overhemdknoopje open, en elke keer als zijn stropdas verschoof verscheen een zongebruinde navel. Niet dat dat er iets toe deed, want dit debat ging over feiten, aldus de gehashtagde titel #geefonsfeiten (bij aanvang werden ‘moderne journalisten’ verzocht te twitteren).

Je kan je afvragen of zo’n discussie door journalisten over journalistiek, nog los van dat knoopje, niet wat navelstaarderig is. Was het maar zo. Dit debat was defensief, veelal bozig, af en toe beledigend (de ogenrollende RTL-chef Harm Taselaar noemde zelfs zijn eigen werknemers lakse honden) en richtte zich te weinig op die kerntaken.

Feiten dienden eigenlijk alleen om de aanvallen van anderen af te slaan. Zoals het aantal woorden in een krant (dagelijks een kleine roman), en de leeftijd van een doelgroep (het NOS-journaal is voor vijf- tot honderdvijftienjarigen). Peter Vandermeersch had zijn krant van die dag meegenomen om aan te tonen hoeveel serieus nieuws daar wel niet in staat, en droeg voor uit een boek over de geschiedenis van de NRC. Bleek dat ze daar in de jaren vijftig ook al rekening wilden houden met de populaire smaak. Ondertussen wees Taselaar de anderen geërgerd op hun feitelijke gedrag van die avond (de een luisterde niet, de ander smeet met verwijten).

RTL is van plan meer van dit soort twistgesprekken te organiseren. Goed idee, dan kan het de volgende keer misschien over wat anders gaan dan feiten.

 

Dit stukje verscheen 1 februari op hard//hoofd in de rubriek hard//talk

01/02/2013

Leave a Reply