mrwolf Er zullen weinig figuren zijn die bij Scandinavië alleen nog denken aan Vikingen en sneeuw. Het Noorden is reeds een tijdje in de mode en heeft een imago dat veel meer omvat dan de gele letters van Ikea. Festivals worden aan de ‘Nordic’ opgedragen, winkels hangen vol kledij van Scandinavische makelij. Kijk naar een blad als Kinfolk, of een blog als Convoy, en zie: de Scandinavische esthetiek sluit naadloos aan op de tijdgeest. Welke eerder was is een raadsel, maar dat er magazines aan worden opgedragen onvermijdelijk.

Het blad in kwestie heeft de wolf die doorgaans in Zweden rondhangt een pak aangetrokken, een bril opgedaan en op de cover gezet. En ik moet zeggen, hij ziet er dashing uit. Die bril staat symbool voor verruimde blik die het blad dit tweede nummer heeft, schrijft hoofdredacteur Laura – die heel informeel alleen haar voornaam meldt.

De bladzijden van Mr. Wolf zijn volgepakt met alles wat je bij een blad over Scandinavië verwacht: ijs, hippe ambacht, wit geverfd hout, Zweedse sauna’s, Deense meubels, dennebossen en snoetjes als die van Björk. Mr. Wolf portretteert modieuze mensen die succesvolle producten maken, zoals Mikael Söderlindh en Victor Tell van de populaire sokkenlijn Happy Socks. ‘It all began in the spring of 2008,’ gaat het verhaal, dat eindigt met ‘it seems like these über cool marketeers have the world at their feet.’

Vanaf pagina 22 een gedeelte over Nordic muziek en –festivals. Daarin een interview met de hipsterige heren van de IJslandse band FM Belfast, die exotische namen dragen als Lóa Hlín Hjálmtysdóttir. Dit soort bands zijn veel te zien op buitenlandse festivals die soms enkel bestaan om Nordic music een podium te geven. Mr. Wolf spreekt met Steffi von Kannermann, die met haar bureautje Nordic by Nature Scandinavische muziek in Berlijn promoot, en drie opkomende vrouwelijke artiesten in de Scandinavische electro.

Het is trouwens niet allemaal ode wat de klok slaat. ‘Beware the Swimming Hall Police’ is de titel van een verhaal over douchen in IJslandse zwembaden. Auteur T.L. Moir deelt daarin zijn haast traumatische aanvaring met een IJslander die hem dwong naakt en met zeep te douchen alvorens het bad in te springen. Een vreemde fixatie op hygiëne, vindt Moir, gezien het gemak waarmee er badpakken worden uitgeleend en er met gemeenschappelijke zeep wordt gewassen. ‘Soap is used to clean germs and bacteria from people’s bodies. Rubbing them all over your own body and calling it cleaning yourself? Really, Iceland.’

Het is misschien niet de sterkst verhaalde anekdote, maar wel oorspronkelijker dan veel andere artikelen in het blad. Natuurlijk is de coolheid van de mini-bierbrouwerij STHLM midden in Stockholm onmiskenbaar, alsook die van de jongens die het Copenhagen Coffee Collective vormen. Maar Mr. Wolf is verre van de eerste om deze onderwerpen op te pakken. Her en der kan je je afvragen of de makers van dit blaadje niet een beetje achter de feiten aanlopen: veel hiervan kennen we nou toch wel? Aan de andere kant, de Scandinavische sfeer blijft aangenaam, deze esthetiek is nog lang niet uit de mode, en de Nordic-liefhebber krijgt er waarschijnlijk überhaupt geen genoeg van.

 

Deze recensie verscheen 22 januari 2014 op Athenaeum.nl

11/02/2014

Leave a Reply